Stres roditeljstva

Upitnik za roditelje – Stres roditeljstva

Beti Jongs: Vaše dete i stres

O roditeljskom stresu je reč u šestoj epizodi podkasta Virtuelnog mentora koji možete čuti ovde.

Stres roditeljstva je veoma česta vrsta stresa koju ne mogu izbeći i najstabilniji, najsmireniji roditelji. Podizanje i odgoj dece je velika roditeljska briga.

Više je razloga zašto se javlja stres roditeljstva, odnosno stres vezan za roditeljstvo, izazvan ulogama roditelja. Bez obzira na razlog, roditelji različito reaguju u istim ili sličnim situacijama, što zavisi od njihove osetljivosti na stres.

Da bi roditelji naučili kako da pomognu svojoj deci da adekvatno i pozitivno upravljaju stresom, moraju najpre upoznati sopstvene stresove i reakcije na njih. 

Jedna od tehnika koja im u tome može pomoći je upitnik (dole naveden) koji meri fleksibilnost prema stresnim doživljaima, koji je načinila Beti Jongs, a navodi se u njenoj knjizi “Vaše dete i stres”.  Namenjen je roditeljima, ali i svim drugim odraslim osobama koje žele da odrede nivo svoje osetljivosti na stres. 

Uputstvo za popunjavanje: bodujte svaki odgovor na postavljenu tvrdnju brojevima 1 ili 5, s napomenom da 1 znači “slažem se”, a 5 “ne slažem se”.

Tvrdnje

  1. Imam pet kilograma manje ili više nego što bi trebalo.
  2. Najmanje jednom u toku dana mogu da sednem i da na miru pojedem svoj obrok, a ishrana mi je uravnotežena.
  3. Fizičko vezbanje (aerobik i sl.) radim najmanje dvadeset minuta dnevno, bar tri dana u nedelji.
  4. Spavam oko osam sati svake noći.
  5. Dnevno popijem manje od tri šolje kofeinskih napitaka (kafa, čaj, kole).
  6. Ne pijem više od dva do tri alkoholna pića nedeljno.
  7. Pušim manje od 5 cigareta dnevno.
  8. Smatram da mi je opšte zdravstveno stanje dobro.
  9. Obavezno odvojim neko vreme u toku dana za relaksaciju i odmor.
  10. Staram se da u toku dana imam neko “svoje vreme” samo za sebe i stvari u kojima uživam.
  11. Zarađujem dovoljno  novca da pokrijem svoje troškove i nemam ozbiljnih finansijskih briga.
  12. Imam bliskog ili najboljeg prijatelja/prijateljicu sa kojim/kojom mogu stalno da razgovaram.
  13. Imam širok krug zanimljivih prijatelja i poznanika sa kojima učestvujem u aktivnostima koje mi prijaju.
  14. Pripadam klubu ili društvenoj organizaciji, gde se osećam prihvaćeno i potrebno.
  15. Dobro se sporazumevam sa porodicom, možemo da kažemo jedni drugima male zamerke, pre nego što se pretvore u veliki problem.
  16. Imam podršku porodice i znam da mogu računati na pomoć rođaka, ukoliko ikada zapadnem u tešku situaciju.
  17. Brzo planem i izvičem se, a onda idem dalje, skoro bez problema.
  18. Sposoban/sposobna sam da pokažem osećanja i umem da pružim i primim ljubav.
  19. Imam najmanje jednu osobu u životu koja mi redovno govori da me voli.
  20. Duhovna vera mi pruža utehu.

 Tumačenje rezultata

Saberite poene.

Ako imate manje od 50 poena, bravo,  veoma ste otporni na stres.

Ako imate između 51 i 70, osetljivi ste na stres i trebalo bi da budete svesni svojih stresora i da li sa njima izlazite na kraj.

Više od 70 poena znači da ste izuzetno osetljivi na stres i potrebno je da preispitate svoj način života – eventualno da porazgovarate sa nekim ko bi vam pomogao da uspostavite bolju ravnotežu u životu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *