Dobra komunikacija u doba Korone

(Asertivno skretanje pažnje)

Posle obilaska pijace i kupovine svežeg paradajza i nekoliko klipova kukuruza za pečenje, ostalo je da u prodavnici izaberem nekoliko potrebnih namirnica i meso za roštilj. Na pijaci su svi, i prodavci i kupci nosili maske, uglavnom poštovali distancu, a sve u skladu sa preporukama za borbu protiv pandemije Covid19 virusa.

addastta

U prodavnici nije bilo gužve, tako da sam na prvi pogled još sa ulaza primetila da svi  održavaju fizičku distsancu. Svi su nosili maske, i potrošači i radnici supermarketa i kasirke. Nekako sam se osetila lakše, slobodnije i odlučnije sam kročila unutra. Ostavila sam torbu sa pijace na mesto predvidjeno za to i krenula da uzmem korpu, onu manju, neće mi trebati dugo da završim ovu kupovinu.

Pred uredno sredjenim potrošačkim korpama sam zastala. Nešto mi je tu zasmetalo, neka nelagodnost se javila u meni. Osvrnula sam se levo i desno, pogledom tražila šta je to što mi izaziva tu nelagodu. Trebalo mi je par sekundi da shvatim. Nije bilo  sretstava za dezifekciju ruku. Posle hodanja po ulici i kupovine na pijaci, a pre uzimanja korpe u supermarketu, bilo bi dobro alkoholom isprskati ruke, baš onako kakve su zvanične preporuke, onako kako smo već počeli da usvajamo u ovo doba Korone. Kao što sam već vidjala u većini prodavnica.

Ne, definitivno nigde nije bilo punkta sa asepsolom ili alkoholom. Nelagoda je u meni rasla, a s njom i ljutnja. Razmišljam šta sada treba uraditi?

Tri načina reagovanja

  1. Varijanta prva. Iz torbe izvaditi malu bočicu sa alkoholom u spreju, koja je već postala standardni deo svake tašne,  isprskati i protrljati ruke, pa tek onda se prihvatiti za korpu i što brže obaviti kupovinu, izbegavajući susrete, pa čak i poglede drugih mušterija koji se ipak sreću izmedju rafova.
  2. Varijanta druga. Potražiti pogledom odgovorno lice medju uniformisanim radnicima i sasvim jasno i glasno skrenuti mu pažnju na načinjen propust, ne izostavljajući jasne preporuke zvaničnika, naglašavajuči težinu propusta i pominjući inspekciju i kažnjavanje kao zaslužnu reakciju na ovaj ogroman propust.
  3. Varijanta treća. Zamoliti za pomoć nadležnog radnika, pozvati se na sopstveno nesnalaženje i zamoliti ga da pomogne u nalaženju načina da se obezbedi alkohol i dezinfikuju ruke pre početka kupovine.

Šta je efekat reagovanja

Prva varijanta je najčešća reakcija, individualni način borbe sa sredinom za koju pretpostavljamo da je nepromenljiva. Osoba koja ovako reaguje oseća se loše, jer bez pokušaja prihvata da je situacija ne samo  nepovoljna već i nepromenljiva. Druga strana ne dobija nikakvu informaciju, te nema ni potrebu da stanje menja.

Druga varijatna je odlična ilustracija za igru „došao si mi na zicer, djubre“ iz knjige “Koju igru igraš”, Erika Berna. U ovoj situaciji dobro se oseća samo osoba koja koristi propust drugog da ispolji svoje nezadovoljstvo, ljutnju, agresiju i da to pokaže svima. Druga strana se ne može osetiti dobro, reagovaće povlačenjem i lošim emocijama, ili, što je češće slučaj u praksi, ljutitom i agresivnom reakcijom, te imamo klasični primer sukoba, svadje.

Treća varijanta ukazuje na propust na način koji neće izazvati negativnu reakciju druge strane. Nadležnima će jasno staviti do znanja potrebe pojedinca, (koje se u ovom slučaju poklapaju sa potrebama društva), i postoji velika verovatnoća da će dovesti do ispravne reakcije – opremanje pulta sa alkoholom na vidljivom mestu na ulazu u prodavnicu. Ovakva reakcija se zove asertivno ponašanje.

Možete li da smislite pitanje koje je više asertivno..

Za asertivnu reakciju prvo je neophodno prepoznati situaciju na koju treba reagovati. Zatim savladati sopstvenu prvu emotivnu reakciju (ljutnju, bes). Na kraju treba pronaći pravu način, koji, s jedne strane  neće izazvati negativne emocije kod onog drugog, a s druge strane dovešće do njegove ispravne reakcije i promene nepoželjnog ponašanja, tj. ispravljanje načinjenog propusta.

Za asertiovnu reakciuju potrebna je i kreativnost, jer je potrebno angažovati i tu stranu svoje ličnosti da bi se došlo do najbolje reakcije. Ona nam je u ovim vremenima itekako potrebna i najbolje rešenje u komunikacijskim preprekama.

Probajte da smislite asertivnu reackiju kupca u ovakvoj situaciji, koja će izazvati bržu i povoljniju rakciju šefa prodavnice. Prosledite sugestije u inbox.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *